lørdag 7. november 2009

Yesss....









Isj...







4 kommentarer:

  1. Hallo i natta.Kjempe fine ble sokkene.Virkelig nydelig farger.Så kjekt å høre att din stamfar kommer fra Frei.Kanse det er noen eldre folk hær hvet vem han var..Når jeg jikk på skinnfellkurs igjenom husflidlaget så fikk vi høre historien om skinnfellmakerne som dro rundt på gårdene og sydde skinnfeller.Veldig kjekt å høre om gammle tradisjoner og historier syne jeg..Ha en riktig go natt og en riktig fin Søndag.Klem fra Bodil..Virkelig nydelig kattepuser dere har..

    SvarSlett
  2. Hei igjen.Glemte å si de trollhodene virkelig fin.Har du laget dem selv.Jeg sammler på troll på oppdal på hytta er så gla i troll det er så mange fine så ligger det jo like ved Trollheimen.Bodil..

    SvarSlett
  3. Jeg laget trollhodet for lenge siden. Det har stått i kjelleren i flere år. Du skjønner, jeg hadde ikke noe hobbyrom. Jeg husker at det var lettere å lage det enn jeg trodde. Cernitleiren stivner jo ikke, så du kan holde på til du blir fornøyd. Jeg har lyst til å prøve igjen og denne gangen vil jeg gjerne lage kropp også.

    Felljohannes reiste hjemmefra veldig ung og fikk slektsnavnet Kanestrøm. Han bosatte seg i Foldvik i Troms. En datter (Anna Jondine) flyttet tilbake til Straumsneset. Foreldrene til Johannes, Alv og Gjertrud bosatte seg etterhvert på Sortvorpen, en plass under Nastad på Aspøy. (det blir vel rett over fjorden det). Hele slekten til Johannes var fellmakere og når Johannes ble født var Alv og Gjertrud på gården Kvalvaag på Frei. Dessverre er kirkebøkene her brannskadet, så jeg har ikke funnet ut akkurat når enda, men ca 1845 ble han født. Det er nok ingen som husker ham. Men en av skinnefellene hans skal henge på et fiskeværmuseum i Foldvik. Det skulle jeg gjerne ha sett se.

    SvarSlett
  4. Åh hjælp - så mange tråder å feste. Men sokkene ble nydelige!

    SvarSlett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...